23948sdkhjf

Direktør: Vi står stærkere efter fusionen

Møblér og det nye Danbo appellerer bredere end Smag & Behag og det gamle Danbo Møbler, der mindede for meget om hinanden.
Sidste uges offentliggørelse af, at størsteparten af forhandlerne i Danbo Møbler og Smag & Behag fra 1. marts samles i den nye kæde Møblér, blev mandag fulgt op af en ganske overraskende nyhed. Ønsket om en højere grad af selvbestemmelse og en mere flad struktur har fået otte af de tilbageværende butikker til at fortsætte under Danbo-navnet.

- Siden efteråret har vi været klar over, at nogle af Danbo-butikkerne ville fortsætte for sig selv. Det virker som en god løsning for dem, og jeg kan sagtens se konceptet som en relevant mulighed for andre møbelhandlere også, fortæller direktør Thomas Hagerup fra In2House, der bliver kædekontor for både Møblér og det nye Danbo – præcis som det var tilfældet med de to gamle kæder.

- Selvfølgelig synes vi også, at Møblér er en god idé. Vi bliver dobbelt så store, og på længere sigt vil det skabe et stærkere brand. Mange leverandører har rost os for det, og jeg ser fusionen som en gevinst for alle parter, fortsætter han.

Strammere styring
Beslutningen om at arbejde hen imod en fusion af Danbo og Smag & Behag blev truffet på et medlemsmøde i november 2012. Dengang var forventningen, at der ville gå 3-5 år, før en ny kæde ville være en realitet, men da Lars Larsen og Jysk gik ind som majoritetsaktionær i IDdesign, tog processen fart.

Konceptet faldt på plads i løbet af 2013, hvor 80 procent af forhandlerne afslutningsvist tilkendegav, at de gerne ville være med i en kæde, som ganske vist er mere topstyret, men som til gengæld sikrer et stærkt kædekontor, effektiv markedsføring og attraktive indkøbsaftaler.

- Vi kommer til at køre med en strammere styring i forhold til, at det, der markedsføres i Møblér, også findes ude i butikkerne. Det betyder ikke, at vi fylder butikkerne helt op med kædevarer. Kravet er, at butikkerne skal reservere 1.500 m² til vores kædesortiment, men da de fleste er større end 1.500 m², har forhandlerne fortsat mulighed for selv at købe ind, siger Thomas Hagerup og forklarer, at der også – i modsætning til Smag & Behag – vil blive stillet krav om skiltning med navn og logo på facaden.

To stærke alternativer
Selvom der oprindeligt ikke var lagt op til at fortsætte med to butikskoncepter, betegner In2House-direktøren forløbet som helt og aldeles udramatisk, og han er overbevist om, at kæderne samlet set kommer til at stå stærkere end før:

- Danbo Møbler og Smag & Behag mindede for meget om hinanden. De var næsten lige store, og udenforstående kunne ikke se forskel. For mig er det positive, at vi fortsat har to kæder under In2House, men at det nu er differentierede kæder. Så når jeg fremover skal optage nye medlemmer, står jeg med to koncepter, der tiltrækker hver sin type af forhandlere, pointerer han.

- Dem, der er med i Møblér, er de forhandlere, der tror på, at fælles markedsføring og indkøb opvejer den selvbestemmelse, de samtidig afgiver. Dem, der er med i det nye Danbo, prioriterer større frihedsgrad og et billigere kædekontor. Danbo kommer konceptuelt til at ligge tættere op ad de andre frivillige kæder, der findes i branchen i dag, forklarer Thomas Hagerup om forskellen på de to kæder. Han sætter sin lid til, at to skærpede profiler kan gøre In2House og forhandlerne i stand til at tage kampen op i et fortsat vanskeligt møbelmarked.

- Vi håber, at de får succes hver især. Men vi møder først virkeligheden den 1. marts, så til sommer vil vi have en meget bedre fornemmelse af, hvor det bærer hen. Forhåbentlig kommer vi til at stå med to så stærke koncepter, at nogle udefra også vil være med. Det må tiden vise, slutter han.

Tre af Danbo-butikkerne; Litaval på Færøerne, Slot Møbler i Lem og Møbelmaster i Agerskov har sammen med Bruno Sørensen Møbler fra Smag & Behag valgt at stå uden for de to nye kæder. De vil dog alle fortsat gøre brug af kædekontorets centrale fakturering og generelle samhandelsaftaler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095